Засідання координаційної групи

22 жовтня 2015 року в рамках дослідно-експериментальної роботи Всеукраїнського рівня у м. Києві на базі Вищого професійного училища № 33 пройшло засідання координаційної групи на тему: «Професійна підготовка кваліфікованих робітників з використанням дуальної системи навчання». Організаторами засідання виступили Департамент професійно-технічної освіти Міністерства освіти і науки України, Федерація роботодавців України, Інститут професійних кваліфікацій, Фонд ім. Фрідріха Еберта в Україні. У роботі взяли участь:

В’ячеслав Супрун – директор департаменту професійно-технічної освіти МОНУ;

Родіон Колишко – директор департаменту розвитку трудового потенціалу та корпоративної соціальної відповідальності Федерації роботодавців України, директор інституту професійних кваліфікацій;

Штефан Мойзер – директор регіонального представництва Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні та Білорусі;

Валентина Радкевич – директор Інституту професійно-технічної освіти НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, член – кореспондент НАПН України;

Ірина Савченко – вчений секретар Національного центру «Мала академія наук України» МОН України і НАН України, кандидат педагогічних наук, керівник творчої групи;

члени експериментальних груп м. Києва, Запорізької та Львівської областей.

Від Запорізької області участь у зазначеному заході взяли Галина Прийменко – начальник відділу професійно-технічної, вищої освіти та інноваційної діяльності Департаменту освіти і науки ОДА, Олександр Паржницький – директор Науково-методичного центру професійно-технічної освіти у Запорізькій області, Світлана Ципріанова – заступник директора Науково-методичного центру професійно-технічної освіти у Запорізькій області, Ганна Шулепіна – заступник директора з навчально-виробничої роботи ДНЗ «Запорізьке машинобудівне вище професійне училище».

Відкрив засідання Штефан Мойзер, який зазначив, що дуальна система зародилася в Німеччині, вона дуже складна, поєднує в собі два елементи:

  • навчання на виробництві;
  • навчання на базі навчального закладу,

але перевагу в кількості годин надається підприємству – замовнику кадрів, тому в нашій роботі ми повинні вибрати ті елементи, які можуть бути адаптовані під економіку України, а саме: збільшення годин навчання на підприємстві, складання іспитів, які будуть приймати представники підприємств, торгово-промислової палати, незалежні експерти.

Дуальна система в рамках сьогодення має схожість з дуальною системою, яка була запроваджена в радянські часи, де всі підприємства та навчальні заклади були державної форми власності, тому і відносини між ними виступали на рівні соціального партнерства.

Родіон Колишко наголосив, що підприємства – замовники кадрів, як ніколи потребують висококваліфікованого робітника в незалежності від форми власності, а найголовніше, щоб випускник навчального закладу повернувся після навчання на те робоче місце, яке відповідає його вмінням та навичкам.

Роботодавці, впевнені, що високваліфікований робітник потрібен на ринку праці, він конкурентоспроможний і завжди буде мати можливість працювати на розвиток країни.

З 01 січня 2016 року вступає в дію Угода з Євросоюзом. Це великий виклик державі, великі випробування як для кожного з нас так і в цілому для народу. Ми не знаємо хто буде потрібен державі, який рівень знань, вмінь та навичок. Також не слід забувати про те, що існує дефіцит робочої сили на підприємстві, а в навчальному закладі – учнів.

Тому новий Закон України «Про професійну освіту» безпосередньо перекликається з тими реформами, які відбуваються в країні, а також в ньому ми бачимо ті елементи дуальної системи, які потрібні як роботодавцю, так і навчальному закладу, і державі в цілому. У рамках децентралізації влади регіони самі будуть вирішувати напрям дій в розвитку економіки регіону. З цього і витікають питання змісту професійної освіти, оптимізації (укрупнення) системи ПТО, бо роботодавці прагнуть, щоб змінювалася структура професійного навчання, а найголовніше, щоб прийшли представники молодого покоління, професіонали з бажанням працювати. Кінцевим результатом нашої роботи повинен бути механізм, який внесе зміни до структури професійного навчання на рівні державно-приватного підприємства.

Усі учасники дослідно-експериментальної роботи презентували звіт за проведену роботу І етапу. В’ячеслав Супрун високо оцінив відношення професійно-технічних навчальних закладів, представників підприємств-замовників кадрів до такої важливої роботи як навчання учнів заради розвитку економіки країни.

Ірина Савченко підкреслила, що членами робочої групи готується узагальнений звіт за І етап роботи, Положення про підготовку кваліфікованих робітників з елементами дуальної системи. Зібрані матеріали будуть оформлені у відповідні методичні рекомендації.

В’ячеслав Супрун в кінці робочої наради подякував всім за роботу і наголосив, що впровадження дуальної системи – це кроки до нормальної і плідної співпраці з підприємствами незалежно від форми власності задля розвитку економіки країни.