Обласний семінар-практикум «Інклюзія у професійній освіті: досвід, перспективи, мотивація»

26 березня 2019 року на базі НМЦ ПТО у Запорізькій області відбувся обласний семінар-практикум педагогічних працівників ЗП(ПТ)О за темою «Інклюзія у професійній освіті: досвід, перспективи, мотивація».

Відкрив захід директор НМЦ ПТО у Запорізькій області Олександр Паржницький, який розповів про впровадження інклюзії в професійну освіту та наголосив на необхідності забезпечення рівних прав на одержання освітніх послуг.

Сніжана Кучеренко, практичний психолог ДНЗ «Запорізьке машинобудівне ВПУ» ознайомила присутніх з досвідом закладу освіту, в якому працює. Звернула увагу на функції психолога в роботі з дітьми із особливими освітніми потребами. Розповіла та продемонструвала на відео, як сурдоперекладач працює зі слабочуючими та тотально нечуючими дітьми та проводить корекційно-виховну роботу із дітьми цієї категорії.

Наостанок Сніжана Степанівна провела вправи-тренінги, такі як: «Горіх», з метою показати, що всі люди рівні і водночас унікальні та «Ярлики», з метою поставити себе на місце іншої людини, відчути, як почуває себе людина, коли її сприймають через призму певної ролі.

Богдан Січкар, вчитель географії КЗ «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №2» Запорізької обласної ради ознайомив присутніх з темою доповіді «Формування життєвих компетентностей учнів з інтелектуальними порушеннями в освітньому процесі». Звернув увагу на особливості пізнавальних процесів учнів з порушеннями інтелектуального розвитку та форми порушення інтелектуального розвитку за часом прояву. Розповів про особливості уроків у спеціальній школі та поділився досвідом використання методу проектів на уроках трудового навчання, показавши відео-ролики та роботи учнів, які Богдан Ігорович із колегами привіз із собою.

Завершив свою доповідь тестом на емоційне вигорання та майстер-класом по виготовленню квітів із паперових серветок.

Юлія Фролова, асистент кафедри фізичної та колоїдної хімії ДВНЗ «Запорізький державний медичний університет» поділилась своїми думками з приводу теми виступу «Впровадження арт-терапевтичних методів в умовах інклюзивного навчання», а саме: арт-терапія – це лікування мистецтвом, творчістю. Цінність арт-терапевтичної роботи полягає у тому, щоб допомагати учням, що відчувають певні труднощі у вербалізації своїх переживань. Для них образотворча діяльність може бути альтернативною «мовою», більш точною і виразною, ніж слова. Юлія Сергіївна навела приклади педагогічних задач при застосуванні арт-терапії та види психотерапевтичних технік.

Учасники заходу мали можливість ознайомитися з такими вправами, як «Взаємні презентації», «Вогонь-лід», «Тінь», «Хімія», «Колективний рахунок», «Ім’я-рух», «Уважні слухачі», «Продовжи малюнок», «Аватара», «Довільне малювання» та взяти участь у вправі-казці «Теремок», метою якої був вступ в контакт зі співрозмовником.

Як зазначила пані Юлія, корекційний вплив арт-терапії має позитивний емоційний настрій; поліпшується психічне здоров’я; полегшується процес комунікації з однолітками і дорослими, розвиває уяву, естетичний досвід, творче самовираження, підвищує адаптаційні можливості та знижує стомлюваність і розвиває почуття внутрішнього контролю.

Інформативно насиченим був виступ Марії Гладиш, кандидата педагогічних наук, доцента кафедри соціальної педагогіки факультету соціальної педагогіки і психології ДВНЗ «Запорізький національний університет», яка продовжила семінар-практикум з темою «Організація навчальних занять із учнями з особливими освітніми потребами».

Марія Олександрівна розповіла про основні напрями роботи в організації навчання осіб з особливими освітніми потребами, які використовують в університеті, таких як: забезпечення вільного доступу здобувачів освіти з проблемами опорно-рухового апарату до інфраструктури університету; надання додаткових технічних засобів: комп’ютерні програми для слабозорих, системи підсилення звуку для слабочуючих, спеціальні меблі для осіб з вадами опорно-рухового апарату; розроблення індивідуальних навчальних планів та аналіз їх виконання; застосування дистанційного навчання; моніторинг якості навчання осіб з особливими освітніми потребами; формування комплексного супроводу осіб з особливими освітніми потребами тощо.

Учасники семінару-практикуму взяли участь у тренінгу «Методичні прийоми організації пізнавальної діяльності здобувачів освіти з особливими освітніми потребами», метою якого була демонстрація методичних прийомів пізнавальної діяльності здобувачів освіти інклюзивних груп та їх опрацювання.

На завершення заходу Лариса Двоєносова, методист НМЦ ПТО у Запорізькій області, модератор семінару-практикуму, разом із учасниками розглянули та обговорили блок питань, що викликало жваве обговорення серед присутніх, адже у кожного був досвід роботи у зазначеній сфері, яким вони охоче ділилися.

Лариса Віталіївна подякувала присутнім за плідну роботу та висловила сподівання на продовження продуктивного діалогу.

Інклюзія в професійній освіті (Кучеренко С.С. ЗМВПУ)

Формування життєвих компетентостей учнів з інтелектуальними порушеннями в освітньому процесі (Січкра Б.І, ЗСЗШІ№2)

Впровадження арт-терапевтичних методів в умовах інклюзивного навчання(Фролова Ю.С. ЗДМУ)

Організація навчальних занять із учнями з особливими освітніми потребами (Гладиш М.О. ЗНУ)